Sunday, July 25, 2010

Malaysia bida tuan rumah Formula Future dunia

  AHMAD Shabery  (dua dari kanan) menemui pasukan dari Wilayah Persekutuan, Putrajaya, pada kejohanan Formula Future, di Taman Botani, di Putrajaya, semalam sambil diperhatikan    Presiden Persatuan Sukan Bermotor Datuk Wira Syed Ali Al-Habshee (kanan).
AHMAD Shabery (dua dari kanan) menemui pasukan dari Wilayah Persekutuan, Putrajaya, pada kejohanan Formula Future, di Taman Botani, di Putrajaya, semalam sambil diperhatikan Presiden Persatuan Sukan Bermotor Datuk Wira Syed Ali Al-Habshee (kanan).
Jika berjaya Tasik Putrajaya bakal jadi lokasi kejohanan: Yahya

MALAYSIA akan membida sebagai tuan rumah Kejohanan Dunia Formula Future tahun depan selepas empat kali skuad muda negara bergelar juara dunia pada kejohanan bot laju itu.
Pengarah Urusan H2O Sports Sdn Bhd, Datuk Yahya A Jalil, berkata pihaknya sudah berbincang dengan Union Internationale Motonautique (UIM) mengenai hasrat Malaysia menjadi tuan rumah Kejohanan Dunia Formula Future 2011, selepas terpaksa menolaknya apabila wabak Influenza A (H1N1) melanda tahun lalu.
Namun, Yahya berkata, masih terlalu awal untuk memperkatakan mengenai peluang dipilih kerana Malaysia perlu bersaing hebat dengan beberapa negara lain termasuk Itali, England dan Portugal yang menunjukkan minat sama.

“Sepatutnya kita mahu menjadi tuan rumah pada kejohanan tahun ini tetapi kita belum bersedia. InsyaAllah, selepas Kejohanan Dunia Formula Future 2010 di England (bulan depan), kita akan terus melobi untuk tuan rumah tahun depan.

“Kita akan bida dulu... jika berjaya kita akan pilih Tasik Putrajaya di Taman Botani sebagai lokasi Kejohanan Dunia Formula Future 2011,” katanya selepas pelancaran Kejohanan Formula Future Kebangsaan 2010 yang disempurnakan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek di sini, semalam.

Sementara itu, Ahmad Shabery berkata, kementerian akan mengadakan perbincangan dengan semua pihak bagi mewujudkan lebih banyak kemudahan untuk membolehkan penggiat Formula Future berlatih dan mempopularkan ini di kalangan generasi muda di negara ini.

No comments:

Post a Comment